Masalah Penguasaan Pembelajaran Dan Cara Mengesan Kesukaran
Pembelajaran Bahasa Melayu
Masalah
pengajaran bahasa Melayu merujuk kepada keadaan apabila murid-murid tidak
menguasai kemahiran bahasa melalui pengajaran dan pembelajaran yang biasa
seperti mana yang dirancang oleh guru mata pelajaran. Antara kemahiran yang
dititikberatkan dalam pembelajaran bahasa Melayu adalah kemahiran lisan yang
merangkumi kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur, kemahiran membaca, dan
kemahiran menulis. Kesemua kemahiran ini dikenali sebagai kemahiran 3M yang
merupakan kemahiran asas yang harus dikuasai sepenuhnya oleh setiap murid
bermula pada pada Tahap 1 sekolah rendah. Namun begitu, terdapat beberapa
masalah yang wujud dalam penguasaan pembelajaran kemahiran-kemahiran tersebut
oleh para murid disebabkan oleh beberapa faktor penghalang seperti yang
dijelaskan di bawah.
Masalah Kemahiran Lisan (Kemahiran Mendengar &
Kemahiran Bertutur)
Masalah
utama dari segi kemahiran lisan yang wujud dalam kalangan murid sekolah rendah
adalah kosa kata yang terhad. Masalah kosa kata terhad ini berkait rapat dengan
kemahiran yang lain seperti kemahiran membaca. Hal ini demikian kerana, amalan
membaca pelbagai sumber akan pasti menambah kosa kata seseorang apabila
istilah-istilah itu sering dibaca dan diamalkan dalam pergaulan seharian.
Amalan membaca istilah-istilah yang baharu dan dikukuhkan lagi dengan kemahiran
lisan iaitu melalui pertuturan sudah tentu akan menambah kosa kata para murid.
Masalah penggunaan dialek dan bahasa
ibunda juga menjadi salah satu masalah penguasaan pembelajaran kemahiran lisan
bahasa Melayu yang standard. Hal ini demikian kerana pengaruh latar belakang
keluarga yang mengamalkan bahasa ibunda sahaja secara tegar dan kurang
penekanan terhadap pembelajaran bahasa Melayu yang standard merumitkan lagi
keadaan. Hal ini juga akan mengakibatkan wujudnya kelemahan dalam mengamalkan
kesantunan berbahasa yang berpunca daripada kurang menguasai kemahiran lisan
dengan betul.
Faktor-faktor Menghalang Penguasaan Kemahiran
Mendengar
Menurut
Siti Hajar Abdul Aziz (2009), pengajaran kemahiran mendengar bukanlah sesuatu
yang mudah kerana terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi penguasaannya.
Antara faktor yang dikemukakan adalah seperti perubahan respons, menyampuk,
terleka, fikiran tertutup dan kebosanan.
Dalam
sesuatu perbualan atau interaksi, perubahan respons yang berbeza-beza antara
seseorang individu dengan individu yang lain akan mempengaruhi pendengaran.
Setiap penutur yang ingin menegakkan pendirian masing-masing tanpa berfokus
kepada topik yang dibincangkan akan memberi impak kepada kemahiran mendengar
pendengar yang terlibat dan akan menjadi tidak fokus. Sebagai contoh, sekiranya
perbincangan dalam kelas yang melibatkan murid-murid tidak fokus pada topik
akan mengganggu kemahiran mendengar rakan-rakan yang lain kerana input yang
tidak jelas dan tidak berkesinambungan.
Faktor
menyampuk pula merujuk kepada gangguan dalam perbualan, iaitu penutur kedua
atau seumpamanya mengambil giliran bertutur pada masa penutur pertama sedang
bertutur. Hal ini akan menggangu pendengaran kerana idea dan mesej yang
didengar sering terganggu dan tidak sempurna. Sebagai contoh, sekiranya murid C
sering mencelah perbualan atau penyampaian idea semasa murid A bertutur maka penyampaian idea dan pandangan
yang ingin disampaikan oleh murid A akan terganggu dan pendengaran pendengar
dan penutur sendiri akan mengalami gangguan.
Faktor
terleka juga merupakan salah satu perkara yang menghalang penguasaan kemahiran
mendengar. Terleka merupakan gangguan dalam aktiviti mendengar yang dialami
oleh kebanyakan murid. Situasi terleka ini akan berlaku apabila pendengaran
murid mengembara dan menerawang. Hal ini akan menyebabkan input yang
disampaikan oleh penutur tidak diserap. Terleka ini berkemungkinan besar berlaku
kerana rasa mengantuk hingga menyebabkan minda murid lambat memproses maklumat
atau bercabang ke arah lain dan tiada penumpuan.
Faktor
fikiran tertutup juga mempengaruhi kemahiran mendengar kerana mendengar dengan
fikiran bertutup akan memberi implikasi terhadap pendengaran iaitu kehilangan
maklumat penting yang perlu diketahui. Fikiran tertutup juga akan menyebabkan
aktiviti mendengar tidak aktif kerana input hanya sampai ke telinga dan tidak
dihantar ke otak untuk diproses.
Faktor
kebosanan turut mempengaruhi penguasaan kemahiran mendengar. Hal ini demikian
kerana, kebosanan akan menyebabkan murid gagal memberi tumpuan kepada perkara
yang diujarkan. Kebosanan ini berlaku mungkin kerana penutur bertutur terlalu
pantas hingga murid tertinggal banyak maklumat penting atau penutur bertutur
terlalu perlahan berbanding keupayaan otak kita untuk bertindak balas. Sebagai
contoh, sekiranya guru menyampaikan pengajaran dengan bertutur secara pantas
maka murid akan berasa bosan kerana tidak dapat memberi tumpuan kepada
pertuturan guru tersebut. Hal ini sudah tentu akan menggangu penguasaan murid
terhadap kemahiran mendengar.
Faktor-faktor Menghalang Penguasaan Kemahiran
Bertutur
Faktor
yang mempengaruhi kemahiran bertutur dapat dibahagikan kepada tiga aspek seperti
faktor fisiologi, fizikal, dan persekitaran, Siti Hajar Abdul Aziz (2009).
Faktor
fisiologi ini sendiri dapat dibahagikan dari segi jantina, penyakit dan
kecerdasan. Faktor jantina amat berperanan dalam mempengaruhi pertuturan pada
peringkat awal kanak-kanak. Terdapat kajian yang menyebut bahawa kanak-kanak
perempuan dapat bertutur lebih awal daripada kanak-kanak lelaki. Namun begitu,
hal ini bukanlah sesuatu halangan yang kekal bagi kanak-kanak lelaki. Hal ini
demikian kerana, melalui aktiviti lisan yang diadakan secara menyeluruh oleh
guru dalam bilik darjah, murid dapat menguasai kemahiran bertutur dengan baik.
Faktor
penyakit yang juga merupukan salah satu aspek dalam faktor fisiologi memainkan
peranan yang agak ketara kerana alat artikulasi yang gagal berfungsi disebabkan
beberapa penyakit mengakibatkan murid tidak dapat menguasai kemahiran bertutur.
Terdapat beberapa jenis penyakit biologikal yang memberi kesan kepada keupayaan
bertutur murid. Sebagai contoh, kecacatan pada pita suara menyebabkan murid
tidak berupaya mengeluarkan bunyi bersuara lalu menyebabkan murid tidak dapat
betutur. Serangan penyakit pada tenggorok dan peparu juga memberi kesan kepada
pertuturan. Hal ini demikian kerana, alat-alat tersebut berperanan dalam
mengeluarkan bunyi bahasa. Selain itu, kecacatan pada otak pula memberi kesan
kepada kegagalan alat pertuturan untuk berfungsi dengan baik kerana proses
fonologi terganggu sehingga menyebabkan kesukaran dalam penginterpretasian
mesej dan seterusnya penghasilan ujaran yang bercelaru.
Faktor kecerdasan berkaitan dengan otak yang
cerdas dan dapat berfungsi secara sempurna dalam menghasilkan bahasa. Berikutan
itu, murid-murid yang cerdas dapat bertutur dengan mudah dan lancar serta dapat
melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti bertutur seperti berpidato, berbahas,
bersyarah dan seumpamanya. Manakala, murid yang tidak berupaya untuk bertutur
secara lancar akan dikatakan sebagai kanak-kanak lembam atau tidak cerdas.
Namun begitu, masalah murid lembam dapat diatasi dengan bantuan guru pemulihan
di peringkat sekolah.
Faktor
kedua yang menghalang penguasaan kemahiran bertutur adalah faktor fizikal.
Faktor ini terbahagi kepada dua unsur iaitu alat pendengaran dan alat
artikulasi atau pertuturan. Masalah alat pendengaran merujuk kepada
ketidakupayaan alat pendengaran iaitu telinga untuk mendengar sebarang bunyi
atau disebut pekak. Keadaan pekak berlaku disebabkan kerosakkan pada gegendang
telinga yang seharusnya berfungsi untuk menerima dan menyerap sebarang bunyi
luaran. Murid yang pekak sejak kecil tidak berupaya untuk bertutur kerana
mereka tidak pernah mendengar bunyi bahasa. Oleh hal yang demikian, mereka akan
ditempatkan dalam kelas pendidikan khas bagi membolehkan mereka mempelajari dan
menguasai bahasa isyarat untuk berkomunikasi.
Manakala
masalah alat pertuturan pula merujuk kepada ketidakupayaan alat artikulasi
untuk berfungsi dengan baik bagi menghasilkan bunyi bahasa. Kerosakan pada alat
artikulasi ini akan menyebabkan berlakunya kes bisu atau gagap. Hal ini
termasuklah juga dengan keadaan bibir yang sumbing dan rekahan pada lelangit.
Murid yang mengalami sumbing atau gagap masih boleh bertutur dengan cara mereka
tersendiri untuk menyampaikan mesej. Manakala, bagi murid yang bisu pula akan
ditempatkan dalam kelas pendidikan khas untuk membolehkan mereka mempelajari
dan menguasai bahasa menggunakan bahasa isyarat.
Faktor
seterusnya adalah faktor persekitaran yang terdiri daripada dua unsur iaitu
keluarga dan sosioekonomi. Keluarga juga memainkan peranan dalam penguasaan
kemahiran bertutur seseorang murid. Murid yang mempunyai latar belakang
keluarga dan persekitaran yang pasif dan tidak mendorong kepada interaksi dan
komunikasi antara satu sama lain menyebabkan aktiviti bertutur murid tersebut
terhad. Murid seperti ini akan mengalami kekurangan perbendaharaan kata untuk
dituturkan di samping mengalami kesukaran untuk mempelajari struktur bahasa dan
tatabahasa yang betul. Hal ini akan mempengaruhi kefasihan dan kelancaran murid
bertutur. Namun begitu, keadaan seperti ini dapat ditangani dengan mengadakan
pelbagai aktiviti lisan di dalam kelas untuk melatih semua murid menguasai
kemahiran bertutur tanpa mengira latar belakang keluarga.
Faktor
sosioekonomi juga dianggap secara tidak langsung mempengaruhi keupayaan
bertutur seseorang murid. Hal ini demikian kerana, ibu bapa yang mempunyai
taraf hidup yang tinggi dapat menyediakan segala kemudahan pembelajaran bahasa
kepada anak-anak mereka. Sebagai contoh, mereka mampu menyediakan kemudahan
internet, televisyen, buku-buku, dan perisian pembelajaran bahasa untuk
mempertingkat keupayaan bertutur anak-anak mereka. Dengan ini, anak-anak mereka
mampu menguasai kemahiran bahasa pada peringkat awal kanak-kanak. Manakala,
bagi kanak-kanak yang berasal daripada sosioekonomi yang rendah, kemudahan
pembelajaran kemahiran bahasa terhad. Hal ini akan menyebabkan mereka menguasai
kemahiran bertutur mengikut perkembangan yang biasa sahaja. Namun begitu,
perbezaan sosioekomi ini dapat diatasi dalam konteks penyediaan kemudahan
pembelajaran bahasa melalui penyediaan kemudahan seperti saluran Astro Kampus
di sekolah, kemudahan pelbagai bahan ilmiah untuk pembelajaran bahasa dan
seumpamnya di peringkat sekolah.
Masalah Kemahiran Membaca
Antara masalah yang sering dihadapi
oleh para murid dalam menguasai kemahiran membaca pada peringkat awal adalah
seperti keliru pada huruf yang hampir sama. Sebagai contoh, murid akan keliru
dengan huruf b-d, m-w, u-n dan seumpamanya yang mempunyai bentuk yang hampir
serupa. Murid-murid juga akan keliru apabila wujudnya perbezaan antara huruf
besar dan huruf kecil kerana kurang pendedahan awal semasa memperkenalkan
huruf-huruf rumi. Misalanya, mereka akan keliru apabila A menjadi a, b menjadi
B mengikut situasi-situasi berkenaan. Selain itu, terdapat juga beberapa murid
yang mengalami masalah disleksia yang merupakan masalah dari segi kesihatan,
kerana imej huruf atau perkataan yang dipantulkan dalam mata murid tersebut
tidak tepat dan mengakibatkan murid tersebut mengalami masalah dalam mengusai
kemahiran membaca dengan sepenuhnya.
Masalah dari segi kurang latihan
atau penekanan kepada amalan membaca dengan intonasi dan sebutan yang tepat
juga akan berlaku seperti membaca secara berlagu, tidak dapat membatangkan suku
kata tertutup di samping tidak dapat membatangkan perkataan yang mengandungi
lebih daripada dua suku kata.
Faktor-faktor Menghalang Penguasaan Kemahiran
Membaca
Faktor-faktor
yang menyebabkan masalah dalam penguasaan kemahiran membaca mempunyai kesamaan
serba sedikit bersama kemahiran lisan. Hal ini demikian kerana, kemahiran membaca
juga melibatkan alat-alat pendengaran, alat-alat artikulasi, dan seumpamanya. Antara
faktor penghalang yang menyebabkan masalah penguasaan kemahiran membaca adalah
seperti faktor fizikal, faktor kognitif dan bahasa, faktor emosi, persekitaran
dan pendidikan.
Faktor penyakit seperti serangan
penyakit pada tenggorok dan paru-paru juga memberi kesan kepada kemahiran
membaca sepertimana ia menjejaskan kemahiran bertutur. Hal ini demikian kerana,
alat-alat tersebut berfungsi dalam mengeluarkan bunyi-bunyi bahasa. Maka,
kemahiran membaca secara mekanis akan dipengaruhi dalam menghasilkan bunyi
bahasa dengan sebutan dan intonasi yang betul. Di samping itu, kecacatan pada
pita suara juga akan mempengaruhi penghasilan bunyi bahasa apabila alat
artikulasi tersebut tidak dapat menghasilkan bunyi-bunyi getaran pita suara,
hentian glotis dan seumpamanya. Masalah penglihatan juga akan mempengaruhi
penguasaan kemahiran membaca seseorang murid. Hal ini demikian kerana, huruf
yang tidak kelihatan akibat kerabunan akan menyebabkan kesukaran kepada otak
kanak-kanak untuk menginterpretasikan maklumat yang betul bagi melahirkan bunyi
bahasa.
Faktor
emosi juga mempengaruhi keberkesanan dalam pembelajaran kemahiran membaca. Hal
ini demikian kerana, emosi murid yang tidak stabil sudah tentu akan menyebabkan
murid tersebut tidak fokus kepada bahan bacaan sama ada secara mekanis mahupun
mentalis. Gangguan emosi ini akan mengakibatkan tumpuan murid tersasar daripada mempelajari kemahiran bacaan
dengan menggunakan sebutan, intonasi, jeda dan nada yang betul serta sesuai
seperti yang digariskan dalam objektif kemahiran membaca Dokumen Standard
Bahasa Melayu Tahap 1.
Faktor
persekitaran yang menjadi masalah dalam pembelajaran kemahiran membaca merujuk
kepada latar belakang keluarga murid tersebut. Murid-murid yang mempelajari
bahasa Melayu sebagai bahasa kedua akan mengalami masalah disebabkan oleh
pengaruh bahasa ibunda yang tegar. Latar belakang keluarga yang tidak
mementingkan pembelajaran kemahiran bahasa kemungkinan besar tidak dapat
menyediakan keperluan yang lengkap kepada murid-murid untuk mempelajari
kemahiran membaca. Bahan yang tidak mencukupi akan membiasakan murid untuk
tidak yakin untuk mengamalkan kemahiran membaca. Hal ini akan menyebabkan murid
kurang menguasai pembelajaran kemahiran bahasa tersebut.
2.3 Masalah Penguasaan Kemahiran Menulis
Masalah kemahiran ini dapat
dibahagikan kepada dua bentuk iaitu dari segi mentalis dan mekanis. Dari segi
mekanis, masalah yang dihadapi oleh murid dalam menguasai kemahiran menulis
adalah seperti mencampuradukkan huruf besar dan hurf kecil dalam penulisan, kecondongan
dan bentuk huruf yang tidak kekal iaitu ada ketikanya murid menulis secara
menegak dan huruf yang bersaiz kecil ada ketikanya berlaku secara berlawanan.
Masalah salah ejaan dapat dikategorikan dalam penulisan mekanis dan mentalis
apapbila ia melibatkan fungsi otak dalam menghasilkan perkataan-perkataan betul
seiring dengan penulisan dan pemikiran. Dari segi penulisan mentalis pula,
murid sering menghadapi masalah seperti lupa format penulisan, lemah dalam
penyampaian idea, lemah dalam penggunaan tanda baca, penggunaan ayat yang tidak
gramatis dan kosa kata terhad yang berpunca daripada kurang pendedahan daripada
guru dan kurang latih tubi dalam menguasai kemahiran menulis.
2.3.1 Faktor-Faktor Menghalang Penguasaan Pembelajaran
Kemahiran Menulis
Penguasaan murid-murid dalam
pembelajaran kemahiran menulis adalah disebabkan oleh beberapa perkara seperti
yang telah dikemukakan oleh Che Zanariah Che Hassan & Fadzilah Abdul Rahman
(2011) dalam kajian mereka seperti kelemahan murid sendiri, sikap negatif murid
yang kurang berminat terhadap pelajaran, kelemahan strategi pengajaran guru,
kekurangan isi, kesilapan memilih tajuk, penggunaan bahasa dialek dan
seumpamanya.
Dalam
kajian Che Zanariah Che Hassan & Fadzilah Abdul Rahman (2011) telah dipetik
kata-kata Haris Fadzilah Kassim (2002) yang menyatakan bahawa cara dan gaya
guru mengajarkan karangan di dalam kelas lebih kepada memberi pendedahan secara
menyeluruh tentang sesuatu tajuk, demi memenuhi keperluan peperiksaan. Hal ini
menyebabkan hanya hasil karangan yang
diberi tumpuan oleh guru di samping pengajaran proses mengarang diabaikan. Pngajaran
guru kurang memberi pendedahan tentang kemahiran, teknik dan strategi menulis
karangan dalam kelas menyebabkan para murid kurang bersedia untuk menulis, Che
Zanariah Che Hassan & Fadzilah Abdul Rahman (2011). Roselan baki (2001)
menyatakan bahawa kebanyakan guru pada umumnya masih kurang jelas tentang
kandungan ilmu penulisan dan mereka menerapkan pengalaman yang dialami ketika mempelajari
penulisan di sekolah dahulu sebagai asas mengajarkan penulisan kepada
murid-murid.
Berdasarkan
petikan kajian , Che Zanariah Che Hassan & Fadzilah Abdul Rahman (2011) masalah
guru yang tidak mengikuti sepenuhnya sukatan pelajaran terkini dalam pengajaran
kemahiran juga merupakan salah satu faktor yang boleh menjejaskan pencapaian
murid dalam kemahiran menulis dan membantutkan hasrat Kementerian Pelajaran
Malaysia untuk menghasilkan murid yang mampu mengungkapkan bidang ilmu daripada
pelbagai disiplin atau mata pelajaran dan seterusnya mengembangkan kemahiran
penulisan (KPM, 2003).
Secara
ringkasnya, antara faktor masalah penguasaan pembelajaran kemahiran bahasa
secara umum adalah faktor pengajaran dan pembelajaran yang menjurus kepada
kegagalan guru untuk menggunakan pelbagai kaedah dan pendekatan untuk
memastikan penguasaan pembelajaran kemahiran bahasa oleh murid-murid.
Seterusnya adalah faktor fizikal dan deria iaitu keadaan fizikal yang buruk,
kecatatan sensorimotor atau berpenyakit yang mengakibatkan kegagalan murid
untuk memberi tumpuan dan menguasai pembelajaran. Masalah bertuturan juga
menjadi salah satu penyebab masalah penguasaan pembelajaran kemahiran bahasa
Melayu iaitu kemahiran bertutur khususnya yang berpunca daripada kecacatan alat
artikulasi mahupun pengaruh dialek atau bahasa ibunda yang ketara. Faktor emosi
juga dititikberatkan dalam penentuan penguasaan pembelajaran kemahiran bahasa
oleh murid-murid yang tidak pandai mengawalnya. Hal ini secara tidak langsung
melibatkan faktor mental dalam memastikan penguasaan pembelajaran kemahiran
bahasa. Hal ini demikian kerana emosi yang tidak stabil berkemungkinan besar
akan menjejaskan kesihatan mental sekaligus menjadi faktor berlakunya masalah
penguasaan pembelajaran bahasa oleh para murid.
No comments:
Post a Comment