Konsep Pentaksiran, Pengujian dan Penilaian
Pentaksiran
merujuk kepada satu proses mendapatkan maklumat dan seterusnya melakukan
penghakiman tentang sesuatu produk pendidikan. Maklumat tersebut melibatkan
hal-hal berkaitan topik atau tajuk pembelajaran, bukti dan prestasi.
Penghakiman yang dinyatakan adalah melibatkan hal-hal seperti pertimbangan dan
pencapaian aspek pendidikan manakala produk pula melibatkan pengetahuan,
kemahiran dan nilai. Proses pendidikan pula melibatkan operasi, dapatan dan
hasil. Berikutan itu, aspek-aspek utama dalam pentaksiran ialah intrumen,
kumpulan yang ditaksir, respons, kumpulan yang menaksir dan skor.
Oleh itu, proses
mendapatkan maklumat dan melakukan penghakiman tentang pendidikan memerlukan para pendidik melakukan
pengukuran. Pengukuran yang dilakukan memerlukan para pendidik dan guru
menggunakan kaedah-kaedah pentaksiran tertentu. Antara kaedah yang sesuai
digunakan ketika melakukan pentaksiran adalah kaedah portfolio, kaedah
pertimbangan professional, kaedah pemerhatian, kaedah penulisan, dan kaedah
lisan.
Menurut Cronbach
(1970), ujian ialah satu prosedur yang sistematik untuk memerhati perlakuan
atau tingkah laku seseorang individu dan menjelaskannya dengan bantuan skala
bernombor, atau satu sistem yang berkategori. Hal ini dikukuhkan lagi dengan
pendapat Milagros (1981) yang menyatakan bahawa ujian adalah suatu cara untuk
mendapatkan contohan perlakuan yang diperlihatkan oleh murid di dalam keadaan
yang dikawal atau ditentukan. Maklumat yang diperoleh daripadanya akan
dijadikan dasar untuk membuat penilaian atau pengadilan. Tuntasnya, pengujian
merujuk kepada satu teknik untuk mendapatkan maklumat tentang perubahan tingkah
laku seseorang individu.
Ujian terdiri
daripada satu set soalan atau tugasan yang berkehendakkan murid memberi satu
set tindak balas atau respons. Hasil daripada pemarkahan jawapan pelajar, satu
ukuran yang disebut sebagai “markah” akan diberikan kepada pelajar tersebut.
Hal ini demikian kerana, pengujian menjelaskan tahap pencapaian atau prestasi
seseorang pelajar. Sehubungan itu, terdapat empat tujuan utama pengujian, iaitu
mengesan hasil pembelajaran yang telah dicapai, mengesan kemajuan yang telah
diperoleh tentang pencapaian hasil-hasil pembelajaran yang lain, ujian
petempatan akan menentukan kemahiran dan penguasaan sedia ada murid sebelum
pengajaran, dan ujian diagnostik menentukan punca masalah pembelajaran dan
dengan itu membantu guru menentukan punca masalah pembelajaran dan dengan itu
membantu guru menentukan teknik pemulihan yang perlu digunakan.
Penilaian
merupakan satu proses atau aktiviti yang bersistematik bagi memperoleh maklumat
yand berguna dalam menentukan sesuatu
prestasi. Pernyataan tersebut dikukuhkan lagi dengan pendapat Gay (1985), yang
menyatakan bahawa penilaian ialah satu proses yang sistematik semasa mengumpul
dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah
ditetapkan itu telah tercapai atau sebaliknya. Dalam Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) , penilaian
merupakan satu proses untuk menguji, mengukur dan membuat pertimbangan tentang
kebolehan atau kemahiran dan kefahaman murid berdasarkan objektif pengajaran
dan pembelajaran.
Rujuk
What is a Casino Site? | Lucky Club
ReplyDeleteA modern casino is luckyclub an attractive and entertaining place for both fun and enjoyment. It is open 24/7 and has a large number of payment methods. The